آزاد شیبانی؛ مسعود کیماسی؛ رزا هندیجانی؛ محمدصالح ترکستانی
چکیده
امروزه به لطف پیشرفتهای روزافزون فناوری در صنعت بانکداری و تغییرات بوجود آمده در انتظارات مشتریان بانکها بهخصوص تمایل به حذف مراجعات غیرضروریِ حضوری و نیاز به دریافت خدمات 24 ساعته بانکی، درگاههای مجازی بهویژه وبسایتهای بانکداری اینترنتی مورد استقبال قرار گرفتهاند. به اعتقاد بسیاری از متخصصان موفقیت وبسایتها با ...
بیشتر
امروزه به لطف پیشرفتهای روزافزون فناوری در صنعت بانکداری و تغییرات بوجود آمده در انتظارات مشتریان بانکها بهخصوص تمایل به حذف مراجعات غیرضروریِ حضوری و نیاز به دریافت خدمات 24 ساعته بانکی، درگاههای مجازی بهویژه وبسایتهای بانکداری اینترنتی مورد استقبال قرار گرفتهاند. به اعتقاد بسیاری از متخصصان موفقیت وبسایتها با درجه کاربردپذیری آنها پیوند خورده و رابطهای تنگاتنگ دارد، بنابراین سهولت استفاده میتواند به عنوان اهرمی قدرتمند برای جذب مشتریان به بانکی که وبسایتی کاربردپذیرتر داشته باشد، عمل نماید. در این پژوهش پس از مرور جامع ادبیات، با 41 نفر از خبرگان این حوزه مصاحبه و سپس به روش کیفی تحلیل تم، مدل جامع کاربردپذیری وبسایت بانکداری اینترنتی ارائه شد. در این مدل کاربردپذیری متاثر از دو گروه ابعاد خارجی و ابعاد داخلی میباشد که در صورت سازگاری با انتظارت کاربران، وبسایت کاربردپذیر ارزیابی شده و در نتیجه رضایت ایشان محقق میشود. با توجه به طیف گسترده مشتریان بانکها توصیه میشود علاوه بر بخشبندیهای سنتی، بخشبندی هوشمند کاربران هدف نیز برای ارتقای کاربردپذیری وبسایتهای بانکداری اینترنتی صورت پذیرد.